Forside
Om vilbligravid.no
Vilbligravid.no er et nettmagasin om fertilitet og ufrivillig barnløshet. 
Her vil du få nyheter om fertilitet og relevant stoff for deg som er ufrivillig barnløs.
Innhold
Bli medlemLogg inn

Fastlåste følelser

Oppdatert: 12. september 2020

Det er ikke så rart om lunta er litt kortere enn vanlig, eller å kjenne seg sliten, engstelig å trøtt i denne nye hverdagen. Å kjenne at man ikke strekker til. Og hvis vi ikke klarer å sette fingeren på hva det er som er galt, er veien kort til dårlig samvittighet og kanskje en følelse av utakknemlighet.

Ofte hopper vi over noen trinn når vi ikke har det bra, for vi vil helst fortest mulig bort derfra. Men å gå fra f eks stressa til rolig i ett skritt, eller irritabel til tålmodig kan være for mye forlangt. Så hva kan vi gjøre?

Vi kan alle bli overveldet av den nye korona- hverdagen. Også vi som bor i Norge og sånn sett burde ha det bra. Men å sammenligne seg med andre eller ha dårlig samvittighet hjelper lite. Overskuddet og humøret kommer ikke tilbake ved at vi undergraver egne følelser, snarere tvert i mot.

Det første skrittet på veien er å slutte å dømme oss selv og minne oss på at vi ikke er alene. Det virker kanskje banalt, men når vi føler oss nede eller opplever at vi har “feil følelse” er det lett å glemme at vi ikke er alene. De neste trinnene under kan trenes på med milde følelser.*


1. Sett navn på følelsen

Kjenn først etter HVA det som plager deg og sett navn på følelsen. F. eks «Dette er savn/ frustrert/ overveldet». Vet du ikke helt hva det er, men kjenner det det som ubehag i kroppen kan du sette navn på det. Da kjenner du at du ikke ER følelsen/tilstanden, men at det er noe som er på «besøk» akkurat nå. Noen trives bedre med å skrive det ned. 

2. Snakk til deg selv med empati

Når du vet mer om hvordan du har det, begynn å snakk til deg selv med empati. Dette kan føles uvant, men gi det et forsøk. Det du skulle ønske å høre fra andre, kan du nemlig si til deg selv. F eks; «Jeg ser du jobber hardt, jeg er stolt av deg» «Jeg forstår at du savner å bli satt pris på, savner frihet el lign.» «Jeg heier på deg». Hva trenger DU å høre?

3. Gjør noe godt for deg selv

Når du er klar for det, vurdér hva du kan gjøre for deg selv som gjør at du får det litt bedre. Ikke som å trøstespise eller se den 10. filmen, men hva du virkelig trenger. Det kan være å oppsøke ro, kontakt med andre på telefon, humor etc. Hvis du ikke har så gode muligheter til å ta vare på deg selv nå, tenk gjennom hvordan du kan planlegge for å få små doser av det du ønsker mer av. 

Prøv deg fram og kjenn etter hva som passer for deg. Ta gjerne kontakt med meg om du har spørsmål.

Lykke til!

*Øvelsene gjøres på eget ansvar. Dette erstatter ikke terapi. Har du det lite bra, søk heller hjelp. Det er mange psykologer, terapeuter -inkl meg selv og frivillige oranisasjoner som nå tilbyr samtaler på nettet.  

Les mer på hypnoterapeuten.no
Om oss
vilbligravid.no et 
nettmagasin om fertilitet.
Cookies Personvernerklæring
Kontakt
Vil bli gravid, Gründeriet
Dronningens gate 5/7
3211 Sandefjord
Collaboration
We aim to be the leading Norwegian fertility magazine. 
Do you want to advertize with us? Please contact us for pricing and conditions.

Logg inn

Logg ut

Er du sikker på at du vil logge deg ut?
calendar-fullmagnifiercrossmenuarrow-down-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram